Podstawowe zasady właściwej diety dla chcących dbać o linię i zdrowie!

© Brebca - Fotolia.com

Prawidłowa dieta, a więc właściwe żywienie, polega na całkowitym pokryciu zapotrzebowania swojego organizmu na energię oraz wszystkie niezbędne składniki odżywcze, czyli pokarmowe takie, jak: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, minerały, błonnik i inne. To prosta zasada ogólna! Dlaczego jednak trudno w praktyce właściwie się odżywiać i nie nabawić się nadprogramowych kilogramów? Warto poznać podstawowe zasady właściwej diety dla chcących dbać o linię i zdrowie!

Uwaga! Przestrzeganie dobrze zbilansowanej, odpowiedniej i zdrowej diety, nie musi być przy tym trudne i uciążliwe! Wystarczy jedynie przestrzegać pewne podstawowe zasady, które w połączeniu z odpowiednią ilością ruchu i ćwiczeń fizycznych, zagwarantują nam nie tylko utratę zbędnych (a więc nadwagi lub otyłości) kilogramów, ale także utrzymanie prawidłowej wagi ciała oraz atrakcyjny wygląd, dobre samopoczucie i zdrowie. Ogólne zasady właściwego odżywiania, a także normy żywieniowe dotyczące poszczególnych posiłków w ciągu dnia, zgodne z aktualną piramidą żywieniową oraz zalecane przez specjalistów dietetyków i lekarzy, można znaleźć w wielu opracowaniach. Traktują o tym m.in. „Normy żywienia dla populacji polskiej” pod redakcją prof. dr hab. medycyny Mirosława Jarosza, wydane przez Instytut Żywności i Żywienia w 2012 r. Dla ułatwienia warto jednak znać te zasady, zebrane w jednym krótkim kompendium. Otóż obejmują one przede wszystkim takie podstawowe zalecenia, jak:

Nasze codzienne posiłki powinny być ponadto odpowiednio zbilansowane tak, by zachowywały proporcje niezbędnych składników odżywczych. Najlepiej jest przestrzegać przy tym następujących zasad zdrowego komponowania posiłków:

Dzięki wyżej wymienionym zasadom, z pewnością zapewniamy swojemu organizmowi stały dopływ podstawowych składników odżywczych i budulcowych, a także wielu innych niezbędnych substancji. Uchronimy się również przed nagłymi napadami głodu oraz spożywaniem zbyt dużych i zbyt kalorycznych posiłków, dostarczających nam większej, niż potrzebujemy ilości kalorii. Pamiętajmy przy tym, że ich nadmiar z pewnością zmagazynowałby się w naszym organizmie, prowadząc nieuchronnie do nadwagi, a potem nawet i otyłości! Mniejsze, częstsze i lekkostrawne porcje pożywienia są ponadto lepiej i szybciej trawione.

Jednak, jeśli już zaniedbaliśmy swoją sylwetkę i chcemy zgubić zbędne kilogramy, wtedy każdy nasz posiłek powinien dodatkowo mieć odpowiednio obniżoną kaloryczność. Aby jednak nie zapodać sobie zbyt restrykcyjnej, a więc niebezpiecznej dla zdrowia diety, warto w tym celu udać się po poradę do dietetyka, lub lekarza specjalisty!

Komentarze (0)

 
*Nick:

*Twój komentarz: